Vianetsintä tapahtuu tuntityönä. Sovimme kanssasi vianetsintään käytettävän ajan, jonka lopputuloksena pyritään löytämään korjattava kohde.
Perusvianetsintä:
Luetaan vikakoodit ja tämän perusteella päättelemme, mitä kohtaa autosta lähdetään tutkimaan / korjaamaan. Pyrimme saamaan perusvianetsinnän selville mikä olisi kokonaisremontin arvio. (Eli mikä komponentti kannattaa vaihtaa, ettei turhaa käytetä samaa hintaa vian etsimiseen) HUOM! Ilman laajennettua vianetsintää vikaa ei ole todennettu kyseessä olevaan osaan vaan on halvin ja järkevin vaihtaa ensin ko.osa ja mikäli oire ei poistu, on jatkettava laajennettua vianetsintää.
Laajennettu vianetsintä:
Auto herjaa selvää vikakoodia: Lambda, ilmamassamittari, egr tms. Ko.komponentti on vaihdettu tms. ja vika jatkaa. On varmistettava että on vaihdettu oikea osa, herja ei ole “heijaste” jostain muualta, mitattava ko. komponentin johtosarjat ohjainyksikölle jne. Vianetsinnän kokonaisuutta on vaikea määrittää, mutta pyrimme selvittämään, mikä on vialla tai mitä tarvii tehdä, että vian saisi kuntoon. Jos vika ei ole tarkkaan tiedossa, sovelletaan miten käytetään vaativaa vianetsintää.
Vaativa vianetsintä:
Vaatii paljon purkamista ja mittaamista. Esim. Auto tyhjentää akkua ja syyllinen on matkustamon johtosarja, moottorin johtosarjassa on vikaa, huohotin järjestelmä vuotaa, auto on kastunut (purettava kaikki mikä on märkää) tms. Vian paikka ei ole selvillä vaan on edettävä johtosarjaa tms. kunnes vian paikka selviää. Mahdollisesti purettava suuriakin määriä osia, että pääsee mittaamaan ja tutkimaan. Mietittävä laajennetun vianetsinnän jälkeen tarkasti, onko korjaus järkevää (jos kyseessä vanhempi/halvempi auto). Tehdään tuntitöinä kunnes vika on selvillä.